Vilken tid på året får man d-vitamin från solen?

Du har säkert hört att kroppen bildar d-vitamin när solen lyser på huden. Men visste du att det bara är på sommaren som solens strålar är tillräckligt starka för att din kropp ska kunna tillverka d-vitamin? Ett mått som brukar anges för när kroppen kan producera d-vitamin med hjälp av solen är att solen måste stå i minst 45 graders vinkel över horisonten.

När står solen tillräckligt högt för att producera d-vitamin?

I Sverige är det bara på sommaren som solen står högre än 45 grader, och då bara mitt på dagen. Här ser du mellan vilka datum som solen står högre än 45 grader på några platser i Sverige. :

  • Stockholm: 27 april–15 augusti
  • Göteborg: 22 april–20 augusti
  • Malmö: 16 april–26 augusti
  • Umeå: 13 maj–30 juli
  • Kiruna: 16–26 juni

Med hjälp av den här listan kan du förhoppningsvis lista ut ungefär vilka datum som gäller för din hemort.

Kroppen kan lagra d-vitamin så att det räcker ett tag efter att sommaren är slut, men det räcker inte hela vintern.

Hur mycket behöver jag vara i solen för att bilda d-vitamin?

Om du är ute i solen i mellan 20 och 30 minuter mitt på dagen på sommaren så bildar din kropp så mycket d-vitamin som det är möjligt. Det blir inte mer d-vitamin för att du är ute längre; det finns alltså ingen anledning att vara i solen så länge att du bränner dig.

Få i dig d-vitamin från maten

Du kan även få i dig d-vitamin via maten. Det finns i fet fisk, kött, ägg och vild svamp, som kantareller. Dessutom berikas vissa livsmedel i Sverige med d-vitamin, till exempel lätt- och mellanmjölk och margarin.

Har jag d-vitaminbrist?

Enligt bristguiden finns det inte någon forskning som visar en koppling mellan d-vitaminbrist och trötthet. Men många som bor i Sverige upplever både att de blir trötta under vintern och att de blir piggare om de äter d-vitamintillskott. Du avgör själv om du vill prova om det är något för dig. D-vitamintabletter kan du till exempel köpa på apoteket eller i hälsokostaffären. Du har extra stor risk att få brist på d-vitamin om du

  • har mörk hy
  • är gravid
  • är vegan eller vegetarian
  • sällan eller aldrig är ute i solen
  • är överviktig.

Vilka är symptomen på d-vitaminbrist?

I samma artikel som ovan från Bristguiden finns följande lista på symptom på brist på d-vitamin:

  • “allmän muskelsvaghet
  • värk i skuldra, överarm, höft och lår
  • symmetrisk, diffus smärta i ländryggen, lårbenet och bäckenet
  • ökad risk att drabbas av frakturer.”

20160216_122959

Källor för den här artikeln: